کلید حرارتی- نصب و کاربرد آن

در مقاله کلید حرارتی از سری آموزش های رایگان برق صنعتی گروه صنعتی برق جو به آموزش شناخت کلید حرارتی- مزایای آن نسبت به بی متال-شناخت کنتاکت های جانبی آن و نحوه نصب آن در مدار می پردازیم.

کلید حرارتی چیست؟

کلید حرارتی (MPCB) یکی از پر کاربردترین کلید ها در برق صنعتی و تابلو برق ها می باشد. نام کامل این کلید(motor protection circuit breaker) می باشد که در بازار با نام کلید حرارتی یا کلید محافظ موتور شناخته می شود.

از این کلید برای حفاظت در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه استفاده می شود. با استفاده از این کلید در تابلو های برق نیاز به استفاده از فیوز مینیاتوری و رله حرارتی(بی متال) نمی باشد.

کلید حرارتی همانند بی متال ها در رنج های مختلف و قابل تنظیم ساخته می شود.

کلید حرارتیشماتیک کلید حرارتی

تفاوت های کلید راه انداز موتور و بی متال که هر تکنسین برق باید بداند.


تفاوت کلید حرارتی و بی متال

هر چند وظیفه هر دو کلید حرارتی و بی متال حفاظت موتور در برابر اضافه جریان است. اما در ساختمان این دو تفاوت هایی وجود دارد که باعث می شود، ضریب امنیت کلید حرارتی بیشتر از بی متال باشد .

به نوعی در ادامه مزایای این کلید را نسبت به بی متال بیان می کنیم.

  1. کلید حرارتی در هنگام خطا سه فاز مدار قدرت را قطع کرده و باعث قطع الکترو موتور می شود. ولی بی متال مدار فرمان را قطع می کند.

  2. کلید حرارتی ، موتور را در برابر هر دو جریان حرارتی و مغناطیسی محافظت می کند (جریان حرارتی ناشی از بالا رفتن آمپر مصرفی موتور در حین کار بوده و جریان مغناطیسی ناشی از اتصال کوتاه بین دو فاز و یا فاز و نول می باشد.)ولی بی متال تنها در برابر جریان حرارتی حفاظت می نماید.

  3. برخلاف بی متال، در کلید حرارتی امکان قطع دستی مدار نیز وجود دارد.

( امکان قطع موتور در زیر بار توسط این کلید بر خلاف بی متال وجود دارد.)

 

جهت استفاده از این کلید در مدارهای فرمان یا آلارم نیاز به کنتاکتهای کمکی می باشد که در زیر به توضیح آنها می پردازیم.

 

کنتاکتهای کمکی  Auxilary Contact  

کنتاکت فرمان کلید حرارتی

استفاده از این کنتاکتها در مدار فرمان میباشد و با باز و بسته شدن کلید  و کنتاکتهای اصلی ، کنتاکتهای کمکی تغییر وضعیت می دهند.

مثلا می توان از این کنتاکتها برای روشن و خاموش شدن یک لامپ سیگنال که نشان دهنده عملکرد موتور است استفاده کرد.
می توانیم یک تک فاز به ترمینالهای 13 و 21 متصل کرده و از ترمینال 14 برای لامپ سیگنال سبز رنگ(روشن بودن موتور) و از ترمینال 22 برای لامپ سیگنال قرمز رنگ( خاموش بودن موتور) سیم کشی نمود.

 

کنتاکتهای خطا  Fault Conact  کنتاکت کلید حرارتی 2

هدف استفاده از این کنتاکتها  ، نشان دادن خطای اضافه بار یا اتصال کوتاه است.

 نکته :در صورت باز شدن کلید در حالت عادی این کنتاکتها تغییر وضعیت نمی دهند.این کنتاکتها فقط هنگام بروز خطاهای مذکور تغییر وضعیت می دهند.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله کنتاکتور خازنی و علت استفاده از آن چیست؟ را هم مطالعه فرمایید.

نصب کلید حرارتی

مطابق شکل زیر به آموزش نصب این کلید می پردازیم.

مدار کلید حرارتی

 

همانطور که در شکل مشخص است ورودی برق سه فاز را به ترمینال های ورودی کلید داده و از ترمینال های خروجی آن به پلاتین های قدرت کنتاکتور ارتباط می دهیم آنگاه خروجی ترمینال های قدرت کنتاکتور را به تخته کلم موتور وصل می کنیم.

جهت حفاظت بیشتر می توان از کنتاکت فرمان بروی کلید نصب و استفاده نمود و آنرا در مسیر مدار فرمان قرار داد.