سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش برق صنعتی

موتور الکتریکی ،شناخت انواع آن و نحوه راه اندازی

موتور الکتریکی ،شناخت انواع آن و نحوه راه اندازی

قسمت اول

در این مقاله از سری آموزش های رایگان برق صنعتی در سایت گروه صنعتی برق جو به شناخت انواع موتور های الکتریکی –مزایا – معایب و اصول راه اندازی آنها می پردازیم.

موتور الکتریکی(الکتروموتور) چیست؟

موتور الکتریکی یا الکتروموتور، ماشین الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. به الکتروموتور و ژنراتور ماشین الکتریکی گفته می شود.

اکثر موتورهای الکتریکی توسط نیروی الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکترواستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند.
حرکت اغلب موتورهای الکتریکی بصورت دوار می باشد، اما موتورهای خاصی نیز با حرکت خطی طراحی و ساخته شده است.
در یک الکتروموتور بخش دوار، روتور و بخش ثابت ، استاتور نام دارد.

روتور و استاتور موتور الکتریکی

ادامه مطلب...

تایمر چیست؟و انواع تایمر کدامند؟

آموزش های رایگان برق صنعتی، گروه صنعتی برق جو را با مقاله آموزش رایگان تایمر چیست و انواع آن کدامند؟ که به جرات می توان گفت از کاملترین مقاله های تایمر می باشد، با شما هنرجویان عزیز پی می گیریم.

تایمر چیست؟

تایمرها یا رله های زمانی وظیفه کنترل مدار را برای مدت زمانی معین به عهده دارند یا به عبارت ساده تر جهت تنظیم زمان بین دو عملکرد در مدارهای فرمان از تایمر استفاده می شود.

کاربرد تایمر در صنعت
تایمر های صنعتی در تابلو های فرمان، اتوماسیون، زمان سنجی، راه اندازی خودکار دستگاه ها و همچنین راه اندازی موتور های سنگین سه فاز برای عبور از حالت ستاره به مثلث کاربرد زیادی دارند . 

 

انواع تایمر

تایمر ها را می توان از نظر در کل به شکل زیر دسته بندی کرد:

  1. Timer

            آنالوگ

                 1- تاخیر در وصل

                 2-تاخیر در قطع

           دیجیتال

                1-تاخیر در وصل

                2-تاخیر در قطع

  1. Time Switch

  ادامه مطلب...

بی متال (رله حرارتی)

همراه ما باشید در گروه صنعتی برق جو با آموزش رایگان برق صنعتی و مقاله بی متال  (رله حرارتی).

بی متال چیست؟

یکی از وسایل حفاظتی مورد استفاده در موتورهای الکتریکی بی متال یا رله حرارتی می باشد و جزء دسته رله های حفاظتی می باشد. بی متال از موتورهای الکتریکی القایی در مقابل اضافه بار و افزایش جریان حفاظت می کند.

ساختمان و اصول کار بی متال

ساختمان داخلی بی متال از دو فلز غیر همجنس با ضریب انبساط طولی متفاوت که روی هم نورد شده و به صورت یکپارچه درآمده تشکیل شده است.

اصول کار این رله ها بر اساس اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز غیر همجنس است.
با عبور جریان از این دو فلز، آنها گرم شده و با افزایش طول، از آن جایی که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات بیشتر از دیگری است. دو فلز با هم به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم می شود.

بی متال

ادامه مطلب...

فیوز مینیاتوری در برق صنعتی

مشخصات درج شده روی فیوز مینیاتوری بسیار مهم و کاربردی برای تکنسین های برق صنعتی می باشد .

گروه صنعتی برق جو در این آموزش از سری آموزش ­های برق صنعتی به بررسی مشخصات درج شده در روی کلید­های مینیاتوری می پردازد.

این آموزش به نحوی که پس از پایان آن قادر به خواندن مشخصات کلید­های مینیاتوری و انتخاب فیوز مینیاتوری مناسب می باشید.

فیوز مینیاتوری همان قطع کننده جریان مینیاتوری (Miniature Circuit Breaker) می­ باشد که وظیفه قطع جریان اتصال کوتاه و جریان زیاد را بر عهده دارد.

جریان مجاز فیوز مینیاتوری   MCB حداکثر تا 100 آمپر و غیر قبل تنظیم می­ باشد. از این رو جهت به کارگیری فیوز مینیاتوری بعنوان یک وسیله حفاظتی باید از فیوز با آمپر مناسب استفاده کرد تا حفاظت لازم در مدار بکار گرفته شده رعایت گردد.

پیشنهاد می کنیم مقاله بی متال ( رله حرارتی) را هم مطالعه فرمایید.

ادامه مطلب...

کنتاکتور چیست ؟

اگر مطلب رله چیست را قبلاً مطالعه کرده باشید، حتماً به خاطر دارید که ما در آنجا گفتیم که رله عنصری ست که مانند کلید تبدیل عمل می کند با این تفاوت که جریانی که به بوبین آن وصل می شود، عمل قطع و وصل کردن تیغه های داخلی آن را انجام می دهد. حالا این رله یک دوست قوی تر از خودش هم دارد که نام آن کنتاکتور است. پس اگر خودمانی‌تر بگوییم “کنتاکتور ها مانند همان رله ها عمل می کنند با این تفاوت که زور بیشتری دارند” و ما می توانیم جریان‌های بزرگتری را با کنتاکتورها قطع و وصل کنیم.
تعریف علمی کنتاکتور به این صورت است که : کنتاکتور یک کلید مغناطیسی ست، که با استفاده از یک جریان کوچک، یک جریان بزرگتر را کنترل (قطع و وصل) می کند. یعنی بجای اینکه ما این کلید را با دست قطع و وصل کنیم، یک جریان کوچک را به کنتاکتور می فرستیم و کنتاکتور متوجه می شود که الان باید کلید داخلی خود را در حالت روشن قرار دهد و وقتی که آن جریان کوچک را قطع کنیم، کنتاکتور متوجه می شود که الان باید کلید داخلی خود را در حالت قطع قرار دهد.
البته با استفاده از تیغه های کمکی، برعکس این هم امکانپذیر است.

ادامه مطلب...